Corona maakt wellness thuis populair

Wellness is het afgelopen decennia in Nederland steeds populairder geworden. Tussen 2010 en 2016 is het aantal bezoeken, volgens een onderzoeksrapport van ABN AMRO, met 42 procent gestegen naar bijna 16 miljoen. Deze jaarlijkse groei van circa 3,7% is in 2020 door Covid-19 tot een halt gekomen. Omdat de behoefte aan ontspanning van de Nederlandse consument onverminderd een populaire vorm van vrijetijdsbesteding blijft, ontstaat er een nieuwe trend; de aanschaf van een wellnessruimte thuis.

Een bezoek aan de sauna is voor steeds meer Nederlanders een ideale manier van ontspanning. Het is ook daarom dat de vele wellnesscentra die Nederland rijk is, jaar na jaar meer bezoekers ontvangen. 50-plussers gaan graag meerdere keren per maand naar de sauna, maar ook door jongeren wordt de sauna steeds vaker bezocht.

Met de stijgende populariteit van wellnesscentra, groeide ook de omzet van wellness-producten die geschikt zijn voor thuisgebruik zoals kleinere sauna’s, stoombaden, infraroodcabines en massagebaden. Ook de stijgend afname van regen-, waterval- en zonnedouches, alsook die van mozaïektegels en waskommen zijn deels gerelateerd aan de huidige wellnesshype.

Het online ontwerpbureau De Badkamerontwerpers.nl constateert vanaf maart een sterk stijgende vraag naar ontwerpen voor wellnessruimtes of thuis spa’s. “De vraag naar een wellnessruimte of thuis spa werd ieder jaar al meer, alleen dit jaar is die vraag exponentieel gestegen” legt Rob Vissers, een van de badkamerontwerpers uit: “De meeste mensen die een wellnessruimte of thuis spa laten ontwerpen vinden het niet prettig om openbaar naakt te gaan of willen graag baas blijven over hun eigen agenda en gebruiken de ruimte thuis op momenten dat het hun het beste uitkomt. Wij krijgen de laatste jaren al meer aanvragen van mensen die, door de toenemende drukte in wellnesscentra, zich zorgen maken over de hygiëne en privacy. Corona heeft er voor gezorgd dat de vraag naar een wellnessruimte of thuis spa in de eigen vertrouwde omgeving extra sterk is gestegen”

Deel dit bericht
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *