Succesvolle hindernisloop met 350 ton op een indrukwekkende hoogte

De uitbreiding van de ICE-verbinding van Stuttgart tot Ulm is een project van de eeuw op het gebied van de vervoersinfrastructuur. Deze uitbreiding is een echte uitdaging voor mens en machine. De bouw van de 485 meter lange Filstal-brug is een mijlpaal. De nieuwe Cometto MSPE zelfrijdende trailers van de firma Wiesbauer werden voor dit project voor het eerst ingezet.

Het imposante bouwwerk bij Mühlhausen rijst in het dal op, dat na de voltooiing dubbelsporig zal zijn. Met een hoogte van 85m wordt het de op twee na hoogste spoorwegbrug van Duitsland. Deze constructie wordt gebouwd door ARGE Max Bögl / Porr. Met een totale lengte van 485m is het de grootste enkelvoudige structuur van de Deutsche Bahn AG op deze nieuwe ICE-route na het nieuwe centraal station van Stuttgart. Vanaf 2022 rijden hogesnelheidstreinen met 250 km/u in slechts zeven seconden over deze nieuwe spoorwegen.

Zelfrijdende modulaire transportmodules SPMT verplaatsen 350t toevoerapparatuur

Echter voor het zover is, gaat deze projektfase tijdens dit bijzondere moment stapvoets vooruit. Te transporteren is de 85m lange blauwe toevoerapparatuur, die tot nu toe de afstand van brugpijler tot brugpijler overbrugd had en de bekisting tijdens het betonneren op zijn plaats hield.

Terwijl onder de brug het verkeer op de A8 van Drackensteiner Hang richting München rijdt, zijn de laatste voorbereidingen voor dit unieke zware transport hoog in het verschiet. Een project dat werfleider Daniel Welsch uit het bedrijf Porr al maandenlang tot in het kleinste detail plant. “In ons schema hebben we elke fase van het transport van tevoren beschreven. Daarbij hebben we ook de krachten bepaald die op de Cometto MSPE zelfaangedreven eenheden inwerken,” rapporteert hij over een van de vele denkpistes.

Voorcalculaties simuleren stabiliteit en zekerheid

Omdat er altijd een luchtstroom in een vallei aanwezig is, werd er ook rekening gehouden met het onderwerp wind. “En hier kwamen onze ingenieurs aan bod”, legt Joachim Kolb, Sales Manager bij de zelfrijdende voertuigfabrikant Cometto, uit. “Om de stabiliteit in alle fasen te waarborgen, werden berekeningen uitgevoerd voor windsnelheden van 36 km/u, 72 km/u en, in het geval van een storm, ook zelfs bij 100 km/u”.

Eerste inzet voor de nieuwe Cometto zelfrijdende transportmodules van Wiesbauer

Omdat de firma Wiesbauer uit Bietigheim-Bissingen al maandenlang met verschillende mobiele kranen op de bouwplaats aanwezig was, stelde het bedrijf zich kandidaat voor het zwaartransport – en kreeg de opdracht prompt toegewezen. Een noviteit voor Wiesbauer, die voor het eerst actief werd in de zelfrijdende sector en zich hiervoor bij Cometto heeft gewapend. aangeschaft of verrijkt

In totaal werden eind 2019, 20 MSPE aslijnen met een aslast van 48t en twee Power Pack Units met 202kW besteld bij Cometto. En ondanks de ernstige gevolgen van de Corona-pandemie kwamen de voertuigen op tijd aan voor hun belangrijke missie op de brug. “Hier vieren ze hun vuurdoop”, zei Jochen Wiesbauer enthousiast.

Een open samenwerking in perfecte harmonie

De invoersteiger wordt in een open systeem gereden. Aan de ene kant twee SPMT 4-assige assenstellen van Wiesbauer in een side-by-side opstelling, en aan de andere kant, op 58m afstand, een 6-assige MSPE van Krebs Korrosionsschutz uit Rostock. Ook de specialisten uit Noord-Duitsland spelen een belangrijke rol in dit bijzondere project.

Voor deze toepassing hadden berekeningen een maximaal toegestane zijwaartse helling van 4,58% bij een windsnelheid van 72 km/u als resultaat. Aangezien zich een storm had aangekondigd, die alles in gevaar had kunnen brengen, werd het transport op korte termijn met één dag vervroegd. Snelheid en precisie zijn nodig om het strakke schema te kunnen volgen.

De twee transportmanagers, Jörg Neuhäusel werkend bij Krebs en Leonard Schmid bij Wiesbauer, leggen de datakabels tussen de Power Pack Units en programmeren deze zodanig dat de gehele voertuigcombinatie met slechts één afstandsbediening kan worden bestuurd. Daarnaast gebruiken ze een krijtlijn, die het transport nauwgezet moet volgen.

Spectaculaire overgave van de immense vracht

Met een snelheid van 0,5 km/u rijdt de indrukwekkende constellatie vanaf de Ulm-zijde van de brug meer dan 485m richting Stuttgart. Chauffeur Jörg Neuhäusel, een van de experts van Krebs Korrosionsschutz, houdt de dwarshelling constant in de gaten: “Op geen enkel moment wordt 1,5% overschreden – alles safe!”, voegt de ervaren medewerker met rust, ervaring en een snuifje humor er aan toe.

Kort voor het bereiken van de eindpositie heeft de ARGE een dwarsverplaatsingsspoor geïnstalleerd. Deze zal later de invoereenheid verplaatsen naar de positie van de tweede brugas. En de eerste balk van dit pad moet nu worden overwonnen.

Daarom is een tweede Cometto MSPE combinatie met twee 6-assige assenstellen nodig, in een side-by-side opstelling. Het hindernissenparcours op indrukwekkende hoogte begint: de twee 4-assige wagens “overhandigen” de lading over de eerste dwarsschakelbaan, de twee 6-assige zelfrijdende assenstellen. Dit vergroot de afstand tussen de steunpunten tot wel 71,90 m, het totale gewicht van de lading en de voertuigen is 438t.

Tonnen met precisie verplaatsen

De combinatie gaat dan verder naar Stuttgart, waar het 6-assige assenstel nog eens 17,40 m wordt teruggezet en de invoerapparatuur na het vooruitrijden ook op het tweede dwarsverplaatsingsspoor wordt afgezet. Dit wordt gedaan door de ingenieurs ter plaatse, waarbij de positie zorgvuldig wordt gemeten.

Jörg Neuhäusel speelt al zijn routine uit in deze manoeuvres. Hij draait het vermogen van de Power Pack Units op de afstandsbediening terug tot 20% en verplaatst de hele combinatie op de millimeter nauwkeurig naar de gewenste bestemming. Projectmanager Thomas Reuschel van Max Bögl over deze prestatie: “Het kan niet nauwkeuriger en beter”.

Missie volbracht! Om de bouw van de Filstallenbrug te voltooien werd een belangrijke stap gezet door de perfecte interactie van meerdere partners!

Duitse première!

De “cross-hire rental” van zelfrijdende transportmodules

Voor de eerste keer werden voor dit transportproject op de Filstallenbrug de SPMT-aslijnen van Cometto in “cross-hire rental” gebruikt. Naast de 20 aslijnen en twee Power Pack Units van het Duitse bedrijf Wiesbauer waren ook MSPE units van het bedrijf Krebs Korrosionsschutz in Rostock betrokken. Het gaat om 6 verdere MSPE aslijnen van Cometto met een 202kW Power Pack Unit. Dit laat zien hoe gebundelde krachten en compatibel materiaal een winstgevende eenheid kunnen worden.

Deel dit bericht
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.