Onderzoek toont aan: faxen is nog altijd niet weg te denken uit het bedrijfsleven

Faxen lijkt misschien ouderwets, toch blijft dit communicatiemiddel heel populair in een aantal sectoren. Door de technologische veranderingen van de afgelopen jaren heeft het traditioneel faxen wel wat veranderingen ondergaan.

Hoewel veel mensen misschien gedacht hadden dat de fax langzaam zou uitsterven, blijft deze vorm van communicatie populair. Vooral in Japan en Duitsland, maar ook in een aantal belangrijke sectoren in Nederland wordt de fax nog veel gebruikt. Het aantal pagina’s dat dagelijks wordt verstuurd per fax wordt ingeschat op zo’n 2 miljard. In 2016 bleek 99% van de apothekers de fax te gebruiken voor het uitwisselen van informatie over patiënten.

Faxen is vooral populair bij apotheken, juridische instellingen en transportbedrijven. Dit komt omdat er bij het versturen van een fax altijd een ontvangstbewijs wordt geleverd als de fax goed aangekomen is. Hierdoor kan de ontvanger dus nooit beweren dat hij of zij het document niet ontvangen heeft. Daarnaast vinden deze sectoren faxen nog steeds zo belangrijk omdat het op de derde plek staat in de rangorde van communicatiemiddelen. De fax staat zelfs boven de e-mail.

De traditionele manier van faxen is wel in een nieuw jasje gestoken. Het faxapparaat wordt namelijk steeds meer vervangen door faxen via internet. Doordat bij faxen via internet, zoals bij de online faxservice van Message To The Moon, faxen verstuurd worden per e-mail en ontvangen worden als pdf bestand is het een stuk duurzamer dan traditioneel faxen. Er hoeft namelijk geen faxapparaat meer aangeschaft te worden en de documenten worden niet automatisch geprint. Daarnaast is het goedkoper doordat de documenten via een VoIP lijn verstuurd worden in plaats van een analoge lijn. Voordelig voor de portemonnee en het milieu dus!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *