Roamler heeft, via haar Retaildivisie, het Franse bedrijf Mobeye overgenomen; een van de sterkste concurrenten op het gebied van crowd-supported fieldmarketing voor bedrijven op de Franse markt. Roamler en Mobeye bundelen nu hun krachten in het aanbieden van datagedreven, in-store auditing- en fieldmarketingactiviteiten, door geavanceerde mobiele technologie en een community van on-demand appgebruikers in te zetten om FMCG-fabrikanten en retailers flexibiliteit en efficiëntie te kunnen bieden.
Sinds de lancering tien jaar geleden, positioneert Roamler zich als Europees marktleider in zakelijke oplossingen gericht op mobiele technologie en flexible resourcing. Het bedrijf heeft een dominante positie verworven binnen de retailsector en biedt klanten zoals Unilever, P&G en Red Bull een mobiele community verspreid over Europa, om op verzoek in-store activiteiten uit te voeren waar en wanneer het nodig is. Voor Roamler, dat in 2020 een financiering van 20 miljoen euro ontving om haar activiteiten uit te breiden, is Mobeye de tweede acquisitie van dit jaar, na die van het Nederlandse databedrijf Datlinq eerder dit jaar in maart.
Het doel van de strategische overname is om Roamler’s commerciële propositie naar FMCG-fabrikanten en retailers verder uit te breiden en tegelijkertijd een marktleiderspositie te behouden op de Franse markt.
Voor Mobeye opent de overname de deuren naar verdere uitbreiding van haar dienstaanbod in andere belangrijke Europese markten en maakt het de integratie van nieuwe functionaliteiten mogelijk. Het management van Mobeye blijft onveranderd en vult Roamler’s internationale retailteam aan met haar innovatieve visie en expertise.
Snelheid en efficiëntie toevoegen aan fieldmarketingactiviteiten
Het monitoren en optimaliseren van de zichtbaarheid en beschikbaarheid van producten in het retailkanaal vormt voor veel fabrikanten een uitdaging. Een real-time, gedetailleerd overzicht van wat er werkelijk in de winkel gebeurt, is wat merken nodig hebben om de ROI op marketing- en distributie-inspanningen te maximaliseren en beter te presteren dan concurrenten. In het afgelopen decennium heeft Roamler zich gespecialiseerd in het toevoegen van snelheid, efficiëntie en schaalbaarheid aan fieldmarketing. Dit doet het bedrijf door traditionele modellen te vervangen of aan te vullen met geavanceerde technologie en een grote community van getrainde consumenten en onafhankelijke professionals, die on-demand beschikbaar zijn via de mobiele Roamler-app.
Al sinds 2013 opereert Mobeye met diezelfde visie, waarmee het bedrijf een sterke speler werd op de Franse markt en een tevens leidende positie innam.
Europese uitbreiding
Door de krachten te bundelen, trachten de twee bedrijven nog meer klanten in en buiten Europa te bedienen, door waardevolle kennis, de beste technologie en expertise van hun internationale teams samen te voegen.
“De afgelopen 8 jaar hebben we hard gewerkt om onze klanten innovatieve en effectieve oplossingen te bieden, die matchen bij hun groeibehoeften.” – aldus Augustin Rudigoz, CEO van Mobeye – “Door te vertrouwen op de Europese Roamler-community en Roamler’s kennis van de markt, kunnen we onze klanten nog betere- en effectievere oplossingen bieden op mondiaal niveau.”.
David Viles, Managing Director van de Europese Retaildivisie van Roamler, ziet de overname als een waardevolle kans voor beide partijen om te groeien: “We zijn zeer enthousiast dat we de krachten bundelen met Mobeye, die een groot aantal aanvullende diensten en klanten meebrengt om mee samen te werken. We delen vergelijkbare waarden, zijn gelijkgestemd, mensgericht en hebben een sterke groeivisie.”.
Gericht op een duurzame toekomst
Naast wederzijdse groeiplannen, delen Roamler en Mobeye een duurzame benadering van zakendoen; door flexibele, lokale middelen in te zetten waarmee bedrijven naar behoefte volume en dekking kunnen vergroten, terwijl ze kosten verlagen en hun ecologische voetafdruk verkleinen.
Dankzij het gebruik van mobiele geo-tagging technologie, zorgt het model van beide partijen dat de noodzaak van lang woon-werkverkeer vervalt. De leden van deze flexibele communities krijgen namelijk taken aangeboden in hun directe omgeving, die ze gemakkelijk te voet of met de fiets kunnen bereiken. Dit stelt klanten in staat hun ecologische voetafdruk tot wel 30% te verminderen, in vergelijking met samenwerkingen met partijen die op een traditionele manier fieldmarketing uitoefenen.
“Roamler en Mobeye delen een toekomstgerichte mindset.”- zegt Jeroen ten Haave, CEO van Roamler. “Een duurzame manier van zakendoen is de sleutel om op de juiste manier te blijven groeien. Als ondernemers moeten we ons allemaal inzetten voor het heden, terwijl we bouwen aan een toekomst die ons kansen op groei en ontwikkeling biedt.”.
Over Roamler
Roamler, opgericht in 2011, biedt bedrijven B2B crowd-supported oplossingen en beantwoordt de vraag naar efficiëntie door een groot netwerk van on-demand professionals in te zetten. Deze ‘Roamlers’ worden geworven en georganiseerd op basis van vaardigheden, ervaring en locatie voordat ze worden gekoppeld aan een breed scala aan ’taken’. Dit helpt bedrijven hun flexibiliteit te vergroten en biedt professionals persoonlijke- en professionele groeimogelijkheden.
Roamler is de Europese marktleider in crowd-based fieldmarketing activiteiten en voert activiteiten uit voor de grootste FMCG-fabrikanten, consumentenmerken, PCG’s en winkelketens. Roamler Tech, gelanceerd in 2016, werd het eerste Europese bedrijf dat flexible resourcing toepast op B2B technische diensten in en om het huis, uitgevoerd door onafhankelijke en gecertificeerde professionals. In 2018, werd Roamler Care gelanceerd; de allereerste onderneming die flexibiliteit en efficiëntie in de thuiszorg en de gezondheidszorg vergroot, door gebruik te maken van een groot netwerk van professionele zorgverleners.
Roamler’s klantenportfolio bestaat onder meer uit grote FMCG-bedrijven zoals Unilever, Procter & Gamble en Red Bull. Ook zet het bedrijf haar community van zelfstandige technische professionals in voor het uitvoeren van technische installaties, reparaties en onderhoud bij klanten thuis voor opdrachtgevers zoals Eneco, Ring en ANWB.
Over Mobeye
Mobeye biedt, sinds de oprichting in 2013, diensten waarmee klanten in-store potentie kunnen identificeren en daarop kunnen ageren, middels twee oplossingen:
- “Insights by Mobeye” biedt op hoofdkantoorniveau real-time onderzoeken over point-of-sale (POS) uitvoering.
- “Focus by Mobeye” optimaliseert op veldniveau de efficiëntie van de sales teams op locatie.
Tot de klanten van Mobeye behoren onder meer Nestlé, Ferrero, Kellogg’s en Pierre Fabre. Mobeye maakt gebruik van een community van zelfstandigen (micro-ondernemers) die jaarlijks duizenden audits in winkels uitvoeren.