In een tijdperk waarin social media meer booming than ever is, zou je denken dat je als blogger óók de focus gaat verleggen naar bijvoorbeeld instagram of tiktok. Die vraag krijg ik dan ook wel eens – of een verbaasde opmerking in de trant van: ‘huh jij hebt maar 1400 volgers op Instagram’ wat in vergelijking met veel influencers die er +10.000 hebben inderdaad niet veel is. Toch is het voor mij een heel bewuste keuze om juist niet te focussen op social media, maar op kwalitatieve content op mijn blog. En sinds kort ook weer mijn YouTube kanaal. Maar waarom blog ik half 2021 nog steeds liever dan dat ik mij op social media focus?
Social media posts verschijnen niet in Google. Blogartikelen & video’s wel.
De reden dat ik al meer dan 10 jaar blog, is omdat ik het heerlijk vind om content te maken die van mij is, die ik kan inrichten en vertellen zoals ik dat wil… en waarmee ik ook nog eens anderen kan inspireren of helpen. Natuurlijk kun je anderen ook op social media inspireren en helpen, maar dit werkt toch wel anders dan een blog of video op YouTube. Google en YouTube zijn zoekmachines (En Youtube is onderdeel van Google) en dat zijn social media platforms niet. Wanneer jij wat opzoekt, typ je dat in in Google, niet in Instagram. Wanneer jij dus iets zoekt via Google, kom je uit op een webartikel, of soms op een YouTube video. Niet op een Instagram post of Tiktok video. Zoekmachine technisch is het dus niet zo boeiend om een groot bereik te hebben op social media….