18 jaar TvdW – een Q & A met oprichter Twan van de Wiel

Deze maand, juni 2022, is het maar liefst 18 jaar geleden dat Twan van de Wiel, oprichter en sinds kort samen met Marcel Hoefnagel eigenaar van Administratie- en Advieskantoor TvdW, zijn bedrijf startte. Tijd voor een interview met ‘de man achter het bedrijf’, door een blik op het verleden, het heden en de toekomst te werpen. Lees je mee met deze Q & A?

Twan, allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met deze mooie mijlpaal! Een bedrijf opbouwen, laten groeien en er een solide onderneming van maken, is niet eenvoudig. Leuk om met jou in gesprek te gaan over wat er de afgelopen 18 jaren zoal is gepasseerd.

Q: Eerst even terug in de tijd. Wat voor werkervaring had je destijds, toen je je administratiekantoor begon, al opgedaan?

A: Mijn eerste baan na mijn opleiding was als boekhouder bij een baggermaatschappij. Dat waren echt andere tijden dan nu: het enige geautomatiseerde dat we daar hadden, was de elektrische typemachine! Ik heb daar enorm veel geleerd, vooral op het gebied van zelfstandigheid. Een paar jaar later ben ik gaan werken bij het bedrijf waar ik stage had gelopen: administratiekantoor Bouman & Van Helden in Wijk en Aalburg. Daar heb ik een aantal jaren de loonadministratie en jaarrekeningen voor klanten verzorgd. Na tien jaar bij dit kantoor heb ik de overstap gemaakt naar een modern accountantskantoor in Goirle. Ook hier heb ik, met name dankzij mijn bazen Jan en Coert, veel mogen leren. Vooral de extra adviesvragen, buiten de ‘verplichte werkzaamheden’ om, en de inrichting van de administratieve organisatie spraken me erg aan.

Q: Dat klinkt als een mooie, leerzame tijd! Hoe kwam het dat je destijds de keuze hebt gemaakt om voor jezelf te gaan beginnen?

A: Doordat het kantoor waar ik toen werkte enorm groeide, was de werkdruk erg hoog en kregen de klanten – in mijn beleving – niet meer de aandacht die ze verdienden. Dat ging me een beetje tegenstaan, want dat is wat ik juist zo belangrijk vind. Betrokken en behulpzaam zijn, persoonlijke aandacht. Ik heb toen, in goed overleg met mijn werkgever, besloten om voor mezelf te beginnen, met een aantal vaste klanten als basis. Zo kon ik meer rust voor mezelf én voor de klant creëren en helemaal op mijn eigen manier werken. Wat voor mij echte kernwoorden zijn? Kwaliteit, eerlijkheid, oprechte interesse en wederzijds vertrouwen. Een klant niet alleen als ‘een nummer’ zien, maar hem of haar echt (leren) kennen en persoonlijk bij hem of haar betrokken zijn. Door mijn eigen bedrijf te beginnen, kon ik er helemaal mijn eigen identiteit aan geven!

Q: Wat een mooie en weloverwogen stap! Hoe zag je werksituatie er in het begin uit? Had je bijvoorbeeld een eigen kantoorruimte?

A: Helemaal in het begin werkte ik letterlijk vanaf mijn slaapkamer. Dat was mijn eerste kantoorruimte, haha. Maar ik werkte voornamelijk op locatie bij mijn klanten en opdrachtgevers. Alleen maar vanuit huis werken, verstoort toch een beetje je werk-privé balans. Het heeft ook zeker voordelen, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een externe kantoorlocatie. Dat werd het pand aan de Biesbosweg in Waalwijk, waar we vele jaren met plezier hebben gewerkt. In 2013 volgde, vanwege de groei van het bedrijf, een verhuizing naar de Professor Eykmanweg.

Q: Wat waren je belangrijkste werkzaamheden in die beginfase?

A: In eerste instantie was dat alleen administratieve begeleiding. Ik hielp mijn klanten met al hun administratieve en fiscale vragen en met de management rapportages. Na een paar maanden kwam ik in contact met een softwarebedrijf dat actief was in de kinderopvang. Zij wilden hun klanten helpen met de inrichting van hun administratie en een automatische koppeling met de kindplanningsoftware. Ik heb hen hierbij geholpen met o.a. het inrichten van de betalingen via het boekhoudpakket en het meedenken in de management rapportages. Een leuke, afwisselende uitdaging, waarbij ik door heel Nederland werkte. Alleen merkte ik dat klanten vaak na afloop van mijn bezoek nog met vragen zaten. Om hen daar sneller mee te kunnen helpen, heb ik toen de hulp op afstand opgezet. Zo kon ik hen bij administratieve of andere vragen direct verder helpen!

Q: Wat was voor jou het moment dat je besefte dat het tijd was voor een volgende stap: het aannemen van personeel?

A: Dat was in 2007. Ik merkte dat ik het steeds drukker kreeg en niet meer alles in m’n eentje kon doen. Ik moest regelmatig werk uitbesteden. Ook was de administratieve support (hulp op afstand) erg in opkomst. In 2008 is Bas, die nog steeds deel van mijn team uitmaakt, fulltime bij me in dienst gekomen. Hij heeft die administratieve support toen volledig op zich genomen en veel kinderdagverblijven en autobedrijven geholpen met het optimaliseren van hun administratieve processen. Mede daardoor zagen we de switch van ‘eenmalige klant’ naar ‘vaste klant’. En velen van hen zijn ook nu nog steeds trouwe klanten gebleven.

Q: Dat is toch waar je het voor doet! Hoe kwamen jullie eigenlijk aan (nieuwe) klanten?

A: Eigenlijk hebben we het grootste deel van onze klanten via mond-tot-mondreclame gekregen. Dat is toch vaak de beste manier. Trouwe klanten zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf! De laatste jaren merken we dat ook onze website en onze social media een belangrijke manier zijn om onder de aandacht van potentiële klanten te komen. We letten er goed op dat we hiermee een uitstraling creëren waarmee onze (nieuwe en bestaande) klanten zich kunnen identificeren.

Q: Wat voor soort klanten hebben jullie vooral?

A: Dat is echt héél gevarieerd. Dat gaat van een bloemenhandelaar tot een autobedrijf en alles daartussenin! En juist dat maakt ons werk zo leuk en afwisselend. Ieder bedrijf en iedere branche heeft zijn eigen specifieke vragen en behoeftes. Het is steeds weer een uitdaging om je in al die situaties te verdiepen en iedere klant een advies-op-maat te kunnen geven.

Q: Is er in de loop van de jaren veel veranderd in de manier van werken? Waren er bepaalde uitdagingen of misschien wel valkuilen?

A: Wat er de afgelopen 18 jaren vooral is veranderd, is dat we steeds meer zijn gaan automatiseren. Dit is echt zo anders dan in de beginjaren! De ontwikkeling is razendsnel gegaan, van ‘alles op papier’ via mooie Excelbestanden naar moderne Power BI-rapporten. In 2004 ben ik nog betrokken geweest bij het project ‘MijnController’. Dat was toen een van de eerste oplossingen op het gebied van online boekhouden. We zijn ook bezig geweest om een full-service dienstverlening voor de kinderopvang op te zetten: Kinderopvangkompas. Helaas is dat door de toenmalige financiële crisis niet goed van de grond gekomen, dus hier is een alternatieve oplossing voor gekomen.

Ondanks de vele veranderingen en moderniseringen vind ik het belangrijk dat we in de basis zijn blijven doen waar het om draait: nuchter meedenken met onze klanten! Voor mij is ondernemen nog steeds een dagelijks leerproces en dat maakt het juist zo fascinerend. Natuurlijk heb ik weleens fouten gemaakt, maar die zie ik als leermomenten. Spijt van bepaalde keuzes of beslissingen heb ik nooit gehad.

Q: Je vertelde eerder over Bas, die in 2008 bij je is komen werken. Maar ik weet dat je inmiddels een heel team om je heen hebt staan! Met hoeveel mensen werken jullie momenteel bij TvdW?

A: Ons team bestaat momenteel uit negen personen: naast mij werken Anouk, Bas, Bob, Connie, Erica, Evie, Jarno en Marcel op ons kantoor. In totaal werken er 7 FTE, waardoor we het vele werk goed kunnen opvangen en verdelen. Hierdoor zijn we altijd goed bereikbaar en kunnen we snel voor onze klanten klaarstaan. Iedereen heeft eigenlijk een eigen specialisatie, zodat de klant altijd door de juiste persoon en met de juiste kennis en toewijding kan worden geholpen.

Q: Over bereikbaarheid gesproken: jullie zijn een aantal jaren ook verhuisd naar een ruimer en beter bereikbaar pand.

A: Dat klopt. Eind 2018 zijn we vertrokken vanuit het pand aan de Professor Eykmanweg 5a en verhuisd naar onze huidige locatie, op Margrietstraat 95, in het centrum van Waalwijk. We waren vanwege de groei van ons team echt uit ons jasje gegroeid op ons vorige adres. We zitten nu in een heel fijn pand, waar we onze klanten met veel plezier ontvangen.

Q: Een heel ander en misschien lastig onderwerp: een aantal jaren geleden is jou iets overkomen wat jouw leven heel erg heeft veranderd. Kun en wil je daar iets over vertellen?

A: In november 2017 ben ik, samen met mijn toenmalige personal trainer (die daar een triatlon zou gaan doen) voor een actieve vakantie naar Cozumel gegaan, een zonovergoten eilandje voor de kust van Mexico. De eerste dagen verliepen geweldig en we hebben enorm genoten. Totdat ik op een rustdag besloot in mijn eentje een rondje op de fiets te gaan maken. Op een gegeven moment is er een tas tussen de spaken van mijn fiets gewaaid, waardoor ik letterlijk werd gelanceerd en recht op mijn hoofd terechtkwam. Gelukkig had ik wel een helm op, maar deze heeft helaas niet kunnen voorkomen dat ik een nekwervel brak en een andere verbrijzelde. Ik heb daardoor een hoge dwarslaesie opgelopen.

Q: Een heel heftige gebeurtenis, die ongetwijfeld een enorme impact op je leven heeft gehad, zowel privé als zakelijk …

A: Inderdaad, de impact hiervan was en is heel groot. Er is voor mij echt een leven vóór en een leven na het fietsongeval. Ik was altijd compleet onafhankelijk en werd ineens afhankelijk. Ik was heel sportief en streefde hoge sportdoelen na, maar kwam terecht in de wereld van revalidatie.

Ook voor ons team was dit een heftige, totaal onverwachte gebeurtenis. Bas en Marcel zijn destijds, elkaar opvolgend, naar Cozumel afgereisd om mij bij te staan en te helpen met het regelen van allerlei formaliteiten. Dit heb ik natuurlijk heel erg gewaardeerd! Gelukkig waren Bas en Marcel beiden goed geïntegreerd in alle werkzaamheden binnen het bedrijf en bekend met en bij al onze klanten, waardoor het werk grotendeels kon worden opgevangen. Wat me ook enorm heeft geraakt is de betrokkenheid van onze klanten en hun begrip en geduld wanneer ze soms wat langer op iets moesten wachten dan ze gewend waren. Ik kan wel zeggen dat mijn ongeval de band met de leden van mijn team én met onze klanten nog hechter heeft gemaakt. Een bijzonder gevolg van een nare gebeurtenis …

Q: Inderdaad heel mooi en bijzonder, hoe dat daaruit is voortgekomen. Wat heeft je huidige fysieke situatie voor invloed op je werkzaamheden, bijvoorbeeld qua uren of taken?

A: Helaas ben ik genoodzaakt aanzienlijk minder uren te werken. Ik heb minder energie dan voorheen, moet ook thuis revalideren en heb natuurlijk regelmatig medische afspraken. Ik focus me vooral op een kleine groep klanten die ik al lange tijd onder mijn hoede heb en pak dit samen met collega’s op. De managementtaken, die er volop zijn in een bedrijf met onze omvang, deel ik nu met Marcel. Eigenlijk ben ik met hem naast me aan het roer nog sterker en absoluut toekomstbestendig.

Sinds het begin van de coronacrisis werk ik helaas volledig vanuit huis. Gelukkig hebben we ons werk al langer geleden zo ingericht dat dit geen probleem is, maar ik hoop toch vanaf juli weer meer naar kantoor te komen.

Q: Ik kan me voorstellen dat je je collega’s en de sfeer op kantoor mist, nu je zo veel thuis werkt. Hoe zou jij de sfeer binnen jullie team willen omschrijven?

A: Absoluut als heel positief! De sfeer is informeel en er is oprechte interesse in elkaar en in onze klanten. Ons team is gedreven, behulpzaam, klantvriendelijk. We zijn eerlijk naar elkaar toe en hebben het bovendien heel gezellig onderling. En, wat ik erg belangrijk vind, iedereen kan en mag bij ons zichzelf zijn!

Q: Dat klinkt als een topteam! Heeft de naamswijziging van Administratiekantoor Twan van de Wiel naar TvdW daar ook mee te maken?

A: Dat klopt. Toen ik begon met mijn bedrijf was dat als eenmanszaak. Ik vond het lekker makkelijk en duidelijk om dat onder mijn eigen naam te doen. Maar in de loop van de jaren, met een aantal fijne collega’s naast me, voelde dat minder goed. Ik doe het werk nu niet meer alleen, maar met een hecht team. We zijn samen TvdW en dat wilde ik ook in de naam laten doorklinken.

Q: Waar ben je in de huidige vorm van je bedrijf het meest trots op?

A: Het eerste waar ik dan aan denk is ons team. Ik ben oprecht trots dat zij zich staande hebben weten te houden in een voor mij en hen bijzonder moeilijke periode. Al met al heeft het ons als team echt sterker gemaakt. We zijn een jong team waarin iedereen werkt volgens het DNA waarmee ik destijds mijn bedrijf ben begonnen. Mijn missie en visie komen daar nog steeds volledig in terug. Ieder van ons werkt met hart voor de zaak en voor onze klanten. En behalve al die inzet hechten we allemaal veel waarde aan het plezier binnen ons werk.

Q: Heb je ambities, dromen of doelen die je wilt bereiken met en voor TvdW? Hoe zie je de toekomst?

A: Ik hoop vooral dat we met ons huidige team een stabiel team hebben neergezet en dat we nog jarenlang met elkaar kunnen en mogen samenwerken. Onze behoefte is eigenlijk niet om echt groter te groeien. Groter is zeker niet altijd beter. We willen juist graag de formule binnen het bedrijf bewaren en dat lukt niet altijd wanneer een organisatie steeds groter wordt. We willen graag een jong, modern kantoor zijn en de ‘gewone’ uitstraling die we hebben, ook behouden. Dat past bij ons en daarbij voelen onze klanten zich thuis.

Q: Dat is een heel mooi streven en dat gaat jullie ongetwijfeld lukken! Wat zou je tot slot nog willen zeggen?

A: Ik wil jou, Wilma, hartelijk bedanken voor dit interview! Leuk dat juist jij, als ex-collega, mij deze vragen hebt gesteld.

Helemaal wederzijds, Twan! Bijzonder dat we – in een ver verleden – collega’s zijn geweest en elkaar altijd zijn blijven volgen.

Ik wil je bedanken voor je antwoorden en je openhartigheid en wens jou en het hele TvdW-team veel succes en werkplezier voor de komende (minstens!) 18 jaar!

Dit interview is gedaan door Wilma Vos-de Graaff van Backspace Tekstredactie – https://www.backspacetekst.nl
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *