MEDIAFIX is de nieuwe Europese marktleider in de digitalisering

  • In alleen maar 10 jaar van start-up tot Europees marktleider
  • Uitbreiding naar buurlanden is een succes
  • Marktanalyse toont voor heel Europa een onovertroffen prijs-kwaliteitverhouding

Keulen, 29 september 2022

MEDIAFIX is de nieuwe Europese marktleider in de digitalisering van analoge media – dat toont een recente analyse van aanbieders op de digitaliseringsmarkt aan. In 2021 heeft MEDIAFIX ongeveer 40 miljoen foto’s en filmminuten gedigitaliseerd – en daarmee een omzet van negen miljoen euro gemaakt. Bij de Europese vergelijking van aanbieders speelde het adviesbureau OSCAR een belangrijke rol. 83 aanbieders met in totaal 548 aanbiedingen uit heel Europa werden onder de loep genomen. Vergeleken werden het aantal medewerkers, de productieoppervlakte, omzet, prijzen en het webverkeer. “Geen enkel bedrijf kan echt concurreren met MEDIAFIX”, aldus Laura Krieglstein, projectleider van OSCAR.

“Onze voordelige prijzen hebben de overhand”, zegt oprichter en directeur van MEDIAFIX Hans-Günter Herrmann enthousiast. “Geen enkel ander bedrijf dat analoge foto’s en films digitaliseert, maakt zoveel omzet als wij. Zelfs de grootste concurrent heeft aanzienlijk minder personeel en minder webverkeer.”

Coronapandemie zorgt voor recordaantallen

MEDIAFIX is al sinds 2018 de marktleider voor de digitalisering van analoge media in Duitsland. Dat bleek toen uit een vergelijking van aanbieders met vergelijkbare parameters. In tegenstelling tot wat werd verwacht, heeft de coronapandemie de handel in gedigitaliseerde herinneringen daarna opnieuw een flinke boost gegeven. Tijdens de lockdown gebruikten mensen hun tijd om kelders en zolders op te ruimen – hun oude media lieten ze digitaliseren.

Herrmann is optimistisch over het toekomstige potentieel op deze markt: “Het potentieel in particuliere huishoudens is nog lang niet uitgeput en op een gegeven moment moeten archieven en musea hun inventaris analoog materiaal laten digitaliseren als ze het voor de toekomst willen behouden.”

De toekomstvisie van het bedrijf wordt versterkt door de nieuwe productielocatie. In juli van dit jaar is MEDIAFIX verhuisd naar een nieuwe, grotere fabriek. De nieuwe fabriek is met ongeveer 2500 vierkante meter groot en daarmee ongeveer twee keer zo groot als de oude. Zo is het bedrijf uit Keulen goed voorbereid op verdere groei.

Het bedrijfsmodel

MEDIAFIX digitaliseert alle soorten analoge media – van kleinbeelddia ‘s tot videobanden – en redt zo de analoge herinneringen van zijn klanten. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een eigen digitaliseringstechnologie, die snel in gebruik en daardoor bijzonder kostenefficiënt is. Daarnaast is er een internationaal netwerk van afgiftepunten waar klanten hun media persoonlijk kunnen afgeven. Sinds de oprichting in oktober 2012 heeft het bedrijf meer dan 160 miljoen analoge foto’s en films gedigitaliseerd en nu is het meer dan 50 keer lokaal vertegenwoordigd door afgiftepunten en samenwerkingsverbanden in Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.

 

Contactpersoon voor journalisten:

Rutger Gaumann
Online redactie
Tel.: +49 221 – 67 78 69 32
E-mail: presse@mediafix.de

Meer foto’s voor vrij redactioneel gebruik vindt u hier: https://mediafix.nl/pers/logos-fotos/

 

Over MEDIAFIX

MEDIAFIX GmbH werd in oktober 2012 in Keulen opgericht door Hans-Günter Herrmann, Stefan Wickler en Christoph Kind. Het bedrijf digitaliseert alle soorten analoge media zoals foto’s, negatieven, dia’s, video’s, 8mm-films, geluidsbanden en muziekcassettes met een zelfontwikkelde technologie. Daarmee overtuigt MEDIAFIX zowel particuliere als zakelijke klanten, zoals professionele fotografen, archieven en musea.

Sinds 2019 breidt MEDIAFIX uit naar de buurlanden Oostenrijk, Zwitserland en de Benelux. Naast het hoofdkantoor in Keulen met ongeveer 120 medewerkers is er een tweede filiaal in Dortmund en een internationaal netwerk van afgiftepunten. Op dit moment is MEDIAFIX aanwezig op meer dan 50 locaties – in Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland. Het redden van emotioneel en historisch waardevolle herinneringen maakt deel uit van de missie van het bedrijf.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *