Driekwart Nederlanders wil vaker diensten afnemen bij lokale bedrijven

Lokaal afnemen is duurzaam, goed voor de plaatselijke economie en – mede door corona – groeiend in populariteit. Gelukkig zijn er in vrijwel elke Nederlandse gemeente meerdere lokale dienstverleners aanwezig, van aannemer tot boekhouder. In hoeverre weten Nederlanders hen te vinden? Vinden consumenten in ons land dat zij voldoende lokale producten en diensten afnemen? Of kiezen ze überhaupt liever voor een (inter)nationale concurrent? Om hier inzicht in te krijgen, legde Trustoo een aantal stellingen voor aan 1.057 Nederlanders van achttien jaar en ouder. De meest opvallende resultaten vind je hieronder.

Think globally, act locally. Afnemen van lokale ondernemers levert direct een positieve bijdrage aan de gemeenschap. Als iedereen dit doet, wordt de wereld steeds een stukje beter. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat maar liefst 77 procent van de Nederlanders meer producten en diensten lokaal wil kopen. Waar vooral Limburgers vinden dat zij nu al voldoende regionaal afnemen, denken Utrechtenaren dat zij dit wel wat meer mogen doen. Benieuwd naar de exacte percentages per provincie? Je vindt het in de visual.

Voorkeur lokaal afnemen

Lokale dienstverleners onderscheiden zich vaak door hun persoonlijke touch en servicegerichtheid. Dat is voor Nederlanders zeker wat waard, blijkt uit het onderzoek. Zo is ongeveer de helft van hen bereid dieper in de buidel te tasten voor lokale diensten en producten. Opvallend genoeg staan consumenten uit Flevoland hier aanzienlijk minder om te springen dan bijvoorbeeld Friezen. Benieuwd in hoeverre jouw provinciegenoten bereid zijn om meer te betalen voor lokale diensten? Bekijk dan de visual.

Bereidheid meer te betalen voor lokale diensten

Hoewel Nederlanders bereid zijn om meer uit te geven aan lokale ondernemers, blijkt uit het onderzoek dat een aanzienlijk deel van hen vindt dat zulke ondernemers te veel vragen voor hun diensten. Dit kan te maken met het budget. Want hoe ouder de respondent, hoe minder hij of zij lokale diensten te duur vindt. De exacte verhouding tussen verschillende leeftijdscategorieën vind je in de visual.

Kosten van lokale diensten

Support your locals. Dat is het motto wat je sinds de coronacrisis enorm veel hoort. Ook dit zien we terug in de onderzoeksresultaten. Bijna de helft van de Nederlanders vermijdt bewust (inter)nationale ketens, om vervolgens de lokale concurrent te ondersteunen. Met name jonge mannen lopen liever een blokje om voor een lokaal product. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën? Je ziet het in de visual.

Ontwijken grote ketens

Bij de afweging tussen een lokale of (inter)nationale dienstverlener komen de aspecten gemak en vertrouwen vaak naar voren. Mogelijk doordat ze online én offline makkelijker te vinden zijn, winnen grote ketens het op gemak van lokale ondernemers. Uit het onderzoek blijkt dat vooral jongeren uit gemakzucht eerder de keuze maken voor grote ketens. Hoe respondenten uit andere leeftijdscategorieën hierover denken, zie je terug in de visual.

Deel dit bericht
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *