Bedrijven zoeken sinds de lockdown naar nieuwe manieren om relaties te bouwen en onderhouden met klanten en prospects. “Een online community is hiervoor een goed alternatief”, stelt Maartje Blijleven, oprichter van We Love Communities en de Online Community Summit. “Een online community is authentiek en aansprekend. Ik verwacht dan ook dat de vraag naar het opbouwen van community’s verder doorzet.”
De helft van de Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als dé plek om hun community op te zetten en te laten groeien. Dit blijkt uit de Community Monitor van Blijleven’s bedrijf We Love Communities. De Community Monitor is een onderzoek onder 4.000 ondernemers die werken met community’s in hun bedrijven. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet. Bedrijven gebruiken ook andere vormen van community’s. Zo bouwt 9,6 procent van de ondernemers hun community niet via sociale media, maar op hun eigen website of een community-platform.
Community’s helpen met bedrijven bouwen
Ook internationaal onderzoek wijst uit dat community’s belangrijk zijn voor bedrijven. Zo blijkt uit cijfers van Harvard Business Review dat bijna 80 procent van de oprichters van startups het opbouwen van een community van gebruikers belangrijk vindt voor hun bedrijf. 28 procent van de ondervraagden noemt community’s zelfs ‘cruciaal’ voor hun succes. Ook topmerken zoals Apple, Microsoft en Amazon investeren flink in digitale en in-person community engagement in hun verschillende productportfolio’s, concludeert hetzelfde onderzoek.
Free publicity over community’s
Blijleven heeft in het verlengde van haar onderzoek ook de Online Community Summit opgezet. PR-bureau DelanoPR werkte aan de publiciteit rond de monitor, het online event en het verder uitbouwen van de bekendheid van het bedrijf. Dit online event heeft door inspanningen van DelanoPR veel free publicity gegenereerd voor dé onbetwiste community queen van de Benelux. Nieuws rondom het event en de monitor verscheen in Emerce, Customer Talk, Computable, Amsterdams Dagblad, Dagblad Utrecht, de krant van Werkendam en diverse andere media. Blijleven heeft ook interviews gegeven bij het RTL-programma Koffietijd, Vrouw.Nieuws.nl, Adformatie en De Ondernemer.
“Voorheen regelde ik mijn eigen media-optredens zelf, maar sinds mijn bedrijf We love communities snel groeit, helpt Jennifer me daarbij. En met succes”, zegt Blijleven over de samenwerking met DelanoPR. “Ik ben vooral onder de indruk van haar talent en doorzettingsvermogen om net zo lang te bellen en benaderen totdat ze een publicatie geregeld heeft. Ze wil echt het beste voor haar klanten en voelt zich verantwoordelijk voor het eindresultaat.”
Ga voor meer informatie naar: https://www.delanopr.com/